söndag 22 december 2013

Hit ska vi!

Nu är det fem veckor till inflyttning, och hantverkarna har satt fart i huset. Här kommer en liten bildkavalkad från mäklarannonsen:

Pool var inget som stod på vår önskelista, men en trevlig bonus :). Här hoppas vi så småningom få bygglov för ett rejälare poolhus.

Husets entré. Vi kommer att putsa om hela huset vitt, sannolikt år 2.  Alla fönster (utom ett enormt i vårt sovrum) byts ut i vår, gunnebostängslet ryker garanterat så småningom.

Välkommen!

Ny stenbeläggning och nytt staket runt poolen står på fixarlistan... Det nya köket kommer att ligga rakt fram, och ha veranda/utgång till poolområdet. Till höger skymtar utbyggnaden där jag och J kommer ha vårt sovrum.

Även från sovrummet finns en utgång till trädgården, så morgondoppet är inte långt bort :)

Vardagsrum/matrum. Vi behåller så klart den öppna spisen men putsar den vit. Dörren bakom fåtöljen blir ingången till köket och här kommer vi ta upp en större öppning. 

Den fina platsbyggda hyllväggen i teak behåller vi så klart, den kommer att inrymma ljudanläggning/högtalare, barskåp, finporslin osv.

Jag bönade och bad om att få köpa loss lampan vid öppna spisen, men en antikhandlare hade hunnit före (gällde alla möbler). Serveringsluckan in mot nuvarande köket konverteras till barskåp. 

Här sovrummet som kommer bli kök, med utgång till veranda/pool.

Vårt blivande sovrum. Var först en veranda som senare byggdes in till någon form av vinterträdgård. Jesper hade issues med att sova "i ett akvarium" men jag älskar det enorma fönstret och vi kommer att behålla det (fönstret till vänster byggs dock igen). 

Utgång till trädgården från vårt sovrum. Och nej, golvet behåller vi inte :).

Stellas rum, den här lampan lyckades jag köpa loss :)

Albins rum. Kornischen hann jag inte rädda, den fann jag som kaffeved på uppfarten efter hantverkarnas framfart, snyft.

Hall och innerhall.

Badrum, i original men pedantskött som allt annat så inga problem att leva med detta några månader tills vi bygger nytt. Här blir det senare en klädkammare är tanken.

Och så det nuvarande köket, inte original (de skåpen, med sneda skjutluckor, sitter i tvättstugan) utan gissningsvis bytt på 60-70-talet. Här blir det ett nytt rejält badrum och dessa skåp - som inte har en rispa - flyttas troligen ner i tvättstugan.


1 kommentar:

  1. OMG! Terazzogolven som ni (troligen?) rev ut är ju amazing! Hamnade här av en slump och trots att det är alldeles för sent så ville jag ändå säga det. Hela huset ser ut att vara sjukt fint! Hoppas er renovering blev bra. :) /Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du skriver till mig!