onsdag 15 januari 2014

Sörmland tur och retur

Förlåt för uteblivet bloggande senaste veckan. Det är smått paniskt med husrenoveringen för tillfället, J är där varje ledig stund och jag har haft fullt upp med barnen och vardagen. Vi (J exkluderad) företog dessutom en liten tripp hem till min mamma i Östra Vingåker över helgen som var.

Vi vågade oss på tåget barnen och jag. Vi är vanligtvis en väldigt bilburen familj så det var stort - första gången för Albin och andra för Stella. Min puls var halvhög när jag släpade väskor och två barn sträckan "dagis - bussen - centralen i rusning - tåget" i fredags eftermiddag men det gick klart över förväntan. Mina små bustroll vet tack och lov att skärpa till sig och faktiskt göra precis som jag säger i vissa (extremt sällsynta) lägen.

Resan på en dryg timme var alldeles lagom lång för oss tågamatörer (nästa gång kan jag ju kanske ta med papper och kritor!? NÅGON leksak!?), och vid sjutiden på kvällen kunde vi så pusta ut framför en sprakande vedspis hemma hos mamsen och hennes man.

Till barnens ENORMA lycka vaknade vi upp till ett riktigt vinterlandskap på lördagen, och hann med snölek, pulkaåkning, ridlektion i närbeläget stall OCH den obligatoriska svängen om Vingåker Factory Outlet. Kul för både liten och stor med andra ord! Det slår mig alltid hur nära, tillgängligt och enkelt allt är i mindre städer. Men jag vet ju att småstadslivet i längden inte är något för mig, jag blir alldeles för rastlös. Måste känna att jag är en del av något STÖRRE liksom. Men jag njuter för fullt under dessa kortare vistelser. Och av min underbara mamma som leker rollekar i timtal, tar morgonpassen och involverar barnen i allt från matlagning och bak till skrapande av bilrutor - så ovärderlig!

På söndagen hälsade vi på min vän och fd kollega Lisa med familj inne i Katrineholm. De är riktiga renoveringsgurus vid det här laget och har ett hus från samma tidsepok som vårt så det är alltid lika kul och lärorikt att ta del av deras tankar och erfarenheter. Lisa är också ett fullblodsproffs i köket så det bjöds på supergod lunch och fika. Tack och bock!

Hemresan gick också smidigt men åh vad jag önskat mig några extra lediga dagar. Den iskalla genomgrå måndagen som följde på denna härliga helg kom som en riktig käftsmäll med sitt fullspäckade schema. Det känns lite tungt just nu.


Två små tågresenärer

Knatteridning på Vårnäs ridskola

Där finns hästar av alla de slag!

Mormors hjälpredor i köket

Snölycka!

Mormors hjälpredor skrapar och borstar av bilen

En gofika med morfar hanns också med





4 kommentarer:

  1. Haha, vilka härliga bilder på de små godingarna! Låter som ni hade en helt underbar helg och kanske inte så konstigt att lilleputten ville hålla kvar vid den. Du rockar Anna! Kram

    SvaraRadera
  2. Ni verkar haft en toppenhelg och du har en underbar mamma!

    SvaraRadera
  3. vilken finfin helg.
    och jag säger det igen...och igen...skulle gärna låna din mamma eller egentligen helst tillfånga ta henne på nåt snällt vis, men ändå strängt liksom. nu är du min mamma bara. inget mer med det.basta. typ.
    men det går ju inte för sig.
    fin är hon iallafall. och du med. och dina barn. och sörmland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I sommar måste du komma förbi och hälsa på hos mamma med DIN fina familj Eva! Kram

      Radera

Tack för att du skriver till mig!