tisdag 21 januari 2014

Wehooo så fint det blir!

Hej från vab-land! Lilleman går in på femte dagen med feber här och den tycks inte vilja ge sig, 39,5 hade han nu på morgonen stackarn. Men med sjukan har det konstigt nog kommit ett väldigt mysigt och gosigt humör på köpet så jag klagar inte.

Efter lite rensande bland gamla foton har jag nu frigjort tillräckligt mycket utrymme på hårddisken för att kunna visa golven och lite annat som hänt i huset på sistone. Just nu samsas golvläggare och tre hantverkare om ytan och det går fort, fort, fort!

Fiskben i hela vardagsrummet

Listband och fris, här i vardagsrummet vid öppna spisen.

I hörnen blir det så här. Just nu är parketten ganska smutsig men efter slipning blir den spotless.

Det blir fantastiskt fint, och jag är så lättad över att det var rätt val att satsa lite extra här. Parketten är ju ännu trären (tänk om man kunde få behålla den så utan att den sög åt sig precis all smuts!), så närmsta dagarna återstår slipning och ytbehandling. Vi kommer på golvläggarnas inrådan att använda oss av Pallmans vitpigmenterade hårdvaxolja. Den ser lite gul ut på produktbilden men Jesper har bedyrat att så inte var fallet med det prov han sett. Tror ändå att jag också måste få kika på det först för att känna mig lugn...

Annars ägnar jag mig åt något så upphetsande som strömbrytare och eluttag. Roligare kan man verkligen ha det! Ville ju ha de tidstypiska från Byggfabriken men det funkade inte då de krävde dubbla dosor vilket inte är förberett. Så nu tänker jag diskret och stramt istället. Är inne på Malmberg Inex i vitt. J föredrar Schneider Exxact. Men allt ser ju typ likadant ut så det kvittar nog egentligen... I-landsproblem.

Minns ni det decentrerade fönstret? Borta! Och förberett för ett nytt på rätt plats.

Här ska TV:n sitta så småningom, gipsat och spacklat nu.

Här ska det bli en garderobsvägg i vårt blivande sovrum.

Vi återanvänder skåpsdörrarna från det sovrum som ska bli kök. Här är J´s skiss.
Dörrarna kommer att lackas vita och originalbeslagen behåller vi.






4 kommentarer:

  1. Åh så härligt! Så himla fint! Jag behöver verkligen inte bygga ut i år, ska bara sätta mig i soffan och luta mig tillbaka med en burk Ben & Jerry och njuta av er förvandling! Löövely Anna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, tack men klart du ska bygga ut. Du kan få ta över våra duktiga hantverkare när vi är klara :-). Kram!

      Radera
  2. Oj vad det går fort nu. Härligt!
    Ser fram emot att hälsa på när ni är på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är så välkomna :-). Vi är på plats (färdigt eller ej) from 1 feb :-O. kram

      Radera

Tack för att du skriver till mig!